Житлові сертифікати за програмою «єВідновлення»
Житлові сертифікати за програмою «єВідновлення» — як це працює
Буквально днями відбулися перші угоди купівлі-продажу житла з використанням житлових сертифікатів. Це означає, що перші кілька українських родин вже готуються розпочати своє життя у новій оселі.
Станом на 8 січня усього подано 486 заяв по Чернігівській області. За підсумками вже сформовано 100 сертифікатів на загальну суму 137,9 мільйона гривень.
Що таке житловий сертифікат?
Житловий сертифікат – це цифровий документ, що засвідчує та гарантує зобов’язання держави профінансувати придбання нового житла на заміну зруйнованому.
За житлові сертифікати можна придбати будь-яке житло – незалежно від того чи це вторинний ринок, чи інвестиція в нерухомість. Це можуть бути приватні будинки, квартири чи житлові приміщення. Держава не обмежує українців у виборі ані типу житла, ані у регіоні, в якому їм хотілося б жити.
Важливо: за один сертифікат можна купити тільки один об’єкт нерухомості. Але при цьому об’єкт нерухомості може бути придбаний за декілька житлових сертифікатів, які буде згруповано.
Хто має право на отримання сертифіката?
Сертифікат можуть отримати ті громадяни, чиє житло було знищене в результаті бойових дій з 24 лютого 2022 року. Також важливо не мати судимості за злочини проти держави і не перебувати у санкційному списку.
Водночас є три групи, які мають пріоритет у розгляді заяви на отримання сертифіката:
- Учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок бойових дій, мобілізовані, сім’ї загиблих військових;
- Багатодітні родини;
- Люди з інвалідністю I та II груп.
Як отримати сертифікат?
Крок 1. Подати інформаційне повідомлення про знищене майно у застосунку чи через портал Дія або ж фізично – через ЦНАП або нотаріуса.
Крок 2. У Дії зареєструвати заяву про надання компенсації за зруйноване майно.
Далі – справа за комісіями органів місцевого самоврядування. Вони мають підтвердити, що майно було зруйноване саме внаслідок бойових дій після 24 лютого 2022 року, розрахувати суму компенсації та сформувати житловий сертифікат.
Розмір компенсації розраховують комісії за спеціальною формулою. Ця формула відкрита, і кожен українець може пересвідчитися, що отримана сума коректна, самостійно порахувавши її. Формула зафіксована у Постанові Кабінету Міністрів №600 від 30.05.23.
Після визначення суми компенсації сертифікат генерується в Дії, про що прийде сповіщення.
Сертифікат отримали – що далі?
Найперше і найголовніше – обрати житло. Якщо вартість обраного житла вища, ніж вартість сертифіката – можна доплатити з власних коштів. Якщо ж менша – нотаріус фіксує це в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна.
Очікується, що різницю людина зможе отримати на руки після стягнення репарацій з російської федерації.
Важливо: майно має знаходитись на території України. Також закон говорить про те, що перші 5 років оселя, що куплена коштом сертифіката, не може бути відчужена.
Отже, коли житло підібрано, потрібно зробити ще один важливий крок – припинити право власності на зруйнований об’єкт нерухомості. Це можна зробити через нотаріуса, який має повноваження державного реєстратора, або в ЦНАПі.
Важливо: в разі припинення права власності на знищений будинок, земельна ділянка залишається у власності.
Тобто, людина відмовляється тільки від того майна, яке вже не підлягає відновленню. Впродовж найближчих місяців відкриється можливість отримати компенсацію для відбудови на власній земельній ділянці.
Після припинення права власності потрібно бронювати кошти у Дії. Завдяки бронюванню у системі фіксується намір придбати житло. Протягом 5 робочих днів після бронювання надходить підтвердження в застосунку, що кошти є і можна укладати угоду купівлі-продажу.
На це є 30 днів. Водночас важливо – якщо не встигли у цей термін укласти угоду, необхідно повторно подавати заяву на бронювання коштів у Дії.
Знайти перелік нотаріусів, які можуть оформлювати такі угоди – за посиланням: bit.ly/perelik-notariusiv.
Він постійно збільшується, нові нотаріуси по всій країні підключаються до системи і проходять відповідне навчання.
Протягом 5 днів від моменту укладання угоди на рахунок продавця будуть перераховані кошти сертифіката.
Якщо заявники матимуть додаткові питання та уточнення – вони завжди можуть подзвонити на "гарячу лінію" 1545 (кнопка "2" – загальні питання функціонування програми), де їм завжди будуть раді допомогти, або ж звернутися до технічної підтримки Дії.
Також можна переглянути коротке відео, в якому ще раз описаний весь алгоритм подачі від А до Я: